Období vzdoru, jak s ním pracovat
18.01.2016 08:29
Z malého andílka je rázem čertík k pohledání. Je to čas, kdy se zrodilo vlastní Já, osobnost malého človíčka, která má za úkol poznat řád světa, vymezit se a úkolem rodičů je svým příkladem, důsledností a láskou ukázat malému JÁ, jak to ve světě chodí a že jsme mu oporou.
Obdobívzdoru s nadhledem
Vždy začínáme jako rodiče u sebe
Uvědomit si, že jsme dítěti VZOREM X Učí se nápodobou
Jak pracujeme se svou agresivitou? X Dítko je naším zrcadlem.
Únava a vyčerpanost rodičů X Dítko cítí,když jste duchem jinde
Ujasnit si vlastní výchovné postoje X Méně, ale pevných pravidel- spíše udržíte
Domluva rodičů na výchově X pravidla jsou pro dítě srozumitelnější, jistota
Uvědomit si způsob komunikace X Dítě vnímá hlavně neverbální složku
Co dítko v období vzdoru potřebuje, j ak mu můžeme pomoci?
Pocit jistoty a bezpečí - řád, vaše čitelnost a důslednost, jeho věci
Jeho věci jsou součástí jeho sebepojetí - nechce půjčovat hračky? Vyroste z toho.
Soustředěná pozornost - 20 minut pozornosti předejdete vzteklým scénám
Ujištění, že jste tu pro něj - netrestáme odnětím, lásky, bitím a vyhazovem za dveře
Teď vnímá své JÁ, svou identitu - nenutíme se dělit, respektujeme věcné jistoty
Potřeba emancipace od matky proti strachu z neznáma, a potřebě přilnutí - důležitá opora a porozumění
Učí se prosadit - může se rozhodnout mezi dvěmi alternativami ,
Potřeba řádu a hranic - ustát konfrontaci s emocemi dítěte i s těmi svými
Nedokáže regulovat chování - vaše opora, porozumění, přijetí
Nedomyslí důsledky svého chování - nedělá Vám naschvál,
Potřebuje znát řád světa - hledá míru, co lze a co nelze, zkouší hranice
Potřebuje se o Vás opřít - zkouší také rodiče, zda jsou pevní a může se spolehnout
Vnímá svět emotivně - učme dítě vyznat se v emocích jejich pojmenováním
Schopnost pojmenovat emoce
předpokládá schopnost vyznat se v těch svých,
uvědomovat si je a nenechat se jimi ovládat.
Pojmenování emocí je prevencí agresivního jednání.
Když již záchvat vzteku nastane
Sami cítíme, co nejlépe pomáhá, každou situaci vnímáte individuálně, není univerzální rada.
Neposíláme dítě od sebe, netrestáme bitím, nevyčítáme = trest odnětí lásky = ztráta jistoty
Nemůžeme - li ovládnout vlastní vztek, můžeme na chvíli odejít, uklidnit se a pak řešit situaci
Pokud jste pro pevné objetí, nyní je ta správná chvíle, pokud ne, buďte s dítětem co nejvíce
Vzteká se v obchodě, vezměte jej do náruče a odejděte s ním, nevyčítejte, nezlobte se
Potřebuje podporu, pomoc, porozumění, cítit kontakt. Je vztekem pohlceno, je v jeho zajetí
Po té mluvte o emocích jež tu byly, naučí se je uvědomovat, pojmenovat a pracovat s nimi.
Není-li plně v zajetí vzteku, nabídněte alternativní způsob vybití vzteku - ukažte dítěti, že to lze svým příkladem (dupnout si, bouchnout do polštáře, ale ne do lidí a ne ničit věci, to se nesmí)
Mohlo by vás také zajímat
Jak předejít záchvatům vzteku
Posílíme rozum informacemi, jak to batole vlastně má, co prožívá, co umí a co neumí.
Dáváme si časovou rezervu na odchody - nervózní rodič = častější vzdor
Čas pro dítě na ukončení aktivity, odpoutání se od ní´= respektující přístup k činnosti dítěte
Neovládáme na dálku, dotekem si vyžádáme pozornost a sdělíme požadavek stručně
V komunikaci a motivaci hledat společné cíle, jste tým. Vnímat potřeby a pocity, zrcadlit je.
Pozor na boj vaší vůle s vůlí dítěte! Tak to ne, budeš MĚ poslouchat! Direkce vede k opozici.
Je dobré hledat jinou cestu, mluvit o tom, co dítě nechce, porozumět mu. Když je to na místě.
Vztek se blíží, odklonit pozornost, nenaléhat, respektovat rozhodnutí dítěte dle možností